De Concorde staat symbool voor geloof in de toekomst, nieuwe Europese samenwerking en een nieuwe generatie passagiersvliegtuigen. Dit vliegtuig met de ultra slanke vorm en de kenmerkende beweegbare spitse neus was het enige passagiersvliegtuig dat sneller ging dan het geluid. De naam van de Concorde betekent “eendracht”, en staat voor de samenwerking van de Britse en Franse regeringen die dit unieke toestel mogelijk maakte. Met veel fanfare wordt de Concorde in 1996 aan de wereld gepresenteerd. In 2003 wordt het toestel na veel getreuzel uiteindelijk uit de vlucht genomen. De redenen? Het is domweg niet commercieel rendabel.

Een prachtig idee…

Al in 1955 begint de ontwerpfase van de Concorde. De ontwikkeling van zulke snelle toestellen is zo duur, dat Frankrijk en Groot-Brittannië tot een samenwerking besluiten. Na veel dure experimenten en oponthoud door politieke onwil wordt uiteindelijk een prototype gerealiseerd, en de eerste Concorde kiest in 1969 het luchtruim. De Concorde is inderdaad in staat om passagiers met gigantische snelheid tussen Londen of Parijs en New York te vervoeren. Het idee is dat de dure vliegtuigtickets ($11.000 voor een retourtje) vooral verkocht zullen worden aan zakenlui die geen moment kunnen missen.

…een teleurstellende uitvoering

Op het moment van lancering loopt het ontwerp van het vliegtuig al achter bij dat van de nieuwe goden aan de hemel, de gigantische passagiersvliegtuigen zoals de Boeing 747. Om hypersonische snelheden te bereiken gebruikt de Concorde sloten kerosine. Ook de onderhoudskosten van het toestel zijn gigantisch. Daar komt bij dat het toestel enorm veel geluid en dus overlast produceert. De luchtvaartmaatschappijen zijn realistischer dan de politici die hun fiat voor het bouwen van de Concorde gaven. In totaal worden er slechts 16 toestellen afgenomen. Omdat er niet geïnnoveerd wordt ontstaat er uiteindelijk een tekort aan nieuwe onderdelen voor de vliegtuigen. Tenslotte wordt het toestel uit de vlucht genomen, en de laatste Concorde maakt in 2003 zijn treurige laatste vlucht.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>