De Sikorsky R-4 was de allereerste helikopter die in grote aantallen werd geproduceerd. Al vanaf het begin van de luchtvaart werd er geëxperimenteerd met een toestel dat zich in de lucht kon houden met een grote horizontale propeller. Van zo’n “wentelwiek” werden verschillende vroege versies gebouwd, maar geen daarvan was erg succesvol. Omdat proeven met vliegtuigen wél effect hadden verschoof de focus van de luchtvaart al snel naar toestellen met vaste vleugels en een verticale propeller.

Geschiedenis

Pas tijdens de Tweede Wereldoorlog was het concept ver genoeg ontwikkeld om een functioneel toestel op te leveren. Het toestel werd in de Tweede Wereldoorlog al gebruikt om reddingen van troepen via de lucht uit te voeren. Het toestel werd uitgevonden door de Russische luchtvaartpionier Igor Sikorsky, maar vanwege het succes kochten verschillende landen ze. Onder andere The Royal Navy, de US Navy en de US Coast Guard gebruikten ze voor verkenningsvluchten en experimenteerden ook met het laten landen van het toestel op schepen.

De Sikorsky R-4 lijkt al op de helikopters zoals we die nog steeds kennen, met een grote hoofdrotor en een kleine verticale staartrotor die voorkomt dat het toestel zelf gaat draaien. Het apparaat kon meer dan 135 km per uur halen, een hoogte van 12.000 voet bereiken en meer dan 1.000 km ver vliegen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>