Waar Duitsland de gevreesde Gotha-bommenwerpers had, produceerde ook Groot-Brittannië in de Eerste Wereldoorlog zware bommenwerpers – zij het maar een paar verschillende types. De Handley-Page 0/400 was een groot vliegtuig met een spanwijdte van meer dan 30 meter. De latere versies van de Handley-Page konden meer dan 8 uur in de lucht blijven en 1.000 kilo aan bommen meevoeren. Daardoor was het vliegtuig in de positie om de havenstad Kiel, waar de gevreesde Duitse oorlogsvloot aangemeerd was, te bereiken.
Ontwikkeling en inzet
In totaal werden er meer dan 400 van deze grote vliegtuigen geproduceerd, beginnend in september 1917. Net als zijn tegenhanger de Gotha werd het vliegtuig in eerste instantie gebruikt om strategische posities te bombarderen, zoals fabrieken en hangars. Omdat Groot-Brittannië op dit punt van de oorlog luchtoverwicht had verkregen over Duitsland, waren de bombardementen van de Handley-Pages nauwkeurig, succesvol en redelijk risicovrij. Deze situatie zou zich aan het einde van de Tweede Wereldoorlog herhalen. De bommenwerpers werden ingezet in luchtvloten van tot wel 40 toestellen die geëscorteerd werden door Britse jachtvliegtuigen met een lang bereik. Na de oorlog werden de bommenwerpers ontwapend en als transportvliegtuigen verkocht aan particuliere ondernemingen.