De Airbus A380 bestaat sinds 2007. In dat jaar leek het één van de belangrijke nieuwe passagierstoestellen van de eeuw te worden. Airbus was vol vertrouwen in het functioneren van dit gigantische vliegtuig. Niet zo raar, want met een capaciteit van 800 economyclass-passagiers heeft dit vliegtuig twee keer de capaciteit van de Boeing 747. Ook biedt het een ongekend niveau van luxe voor de reiziger. Maar het loopt anders. Het toestel komt figuurlijk gezien niet van de grond. Tegen het einde van de jaren 2010 is de vraag naar het toestel zodanig opgedroogd, dat Airbus ophoudt met de productie ervan. Het laatste toestel zal in 2021 worden opgeleverd. Wat ging er fout?
Lancering
De toekomst voor de Airbus A380 zag er inderdaad erg rooskleurig uit bij de oplevering van de eerste toestellen. Het vliegtuig werd gezien als de logische volgende stap in efficiënt passagiersvervoer door de lucht. Bovendien werd het toestel sterk gepromoot met als uitgangspunt het hoge comfort aan boord. In de Business class waren de beenruimte en voorzieningen stukken beter dan die van de grootste rivalen van Airbus. Reizigers konden gebruik maken van privévoorzieningen die hun weerga niet kenden. Loungebanken, cocktailbars, en persoonlijke minibars – de Airbus A380 werd niet voor niets vergeleken met de extravagante Sovjet-toestellen van 20 jaar eerder. Op sommige van de toestellen werden zelfs douches gemonteerd.
Neergang
Toch blijkt al snel na de ontwikkeling van deze mega passagiersvliegtuigen dat de vraag tegenvalt. De grootste afnemer is de luchtvaartmaatschappij Emirates uit Dubai, die klanten heeft die zulke luxe waarderen. En zelfs deze rijke partij bestelt lang niet zoveel vliegtuigen dan verwacht. De reden is niet zo ingewikkeld: het toestel is te duur. Zowel voor de passagiers als voor de afnemers ervan. Het toestel heeft om te beginnen vier motoren, die samen veel meer brandstof gebruiken dan de efficiënte tweemotorige toestellen waarmee het concurreert. De dure innovaties en luxe extra’s van het toestel maken de vliegtickets automatisch erg duur. Het blijkt dat passagiers weinig geven om de extra luxe aan boord, en liever kiezen voor vluchten die ze tegen budgetprijzen naar hun bestemming kunnen vervoeren. Dan is er de kost van de geavanceerde toestellen zelf. Die zijn zo hoog dat geïnteresseerde partijen liever kiezen voor kleinere, goedkopere en minder chique vliegtuigen. Door deze onverwachte tegenvallers moet één van de grootste passagiersvliegtuigen ter wereld al na iets meer dan 10 jaar zijn operaties beëindigen.