In de Koude Oorlog leek het Sovjetsysteem qua mijlpalen op de gebieden van economie, ruimtevaart, wapens en andere technologie soms een flinke voorsprong op het Westen te hebben. Het Tupolev Tu-104 toestel was het zoveelste apparaat dat bij westerlingen het angstzweet deed uitbreken. Dit toestel was namelijk het eerste commerciële toestel dat turbojet motoren gebruikte. En het apparaat was nog chique en functioneel ook.
Achtergrond
Dit toestel werd ontworpen met als uitgangspunt de Badger-bommenwerper, gemaakt door hetzelfde bedrijf. Het had zitplaatsen voor 50 mensen. In 1955, het jaar waarin de Tupolev Tu-104 voor het eerst van de grond kwam, was dat een respectabel aantal. Het grote verschil was natuurlijk het gebruik van straalmotoren. Die verbruiken zeer veel benzine en werden in die tijd gezien als onbetrouwbaar. Bij de Tupolev werkten ze echter schijnbaar uitstekend en zorgden dat de tijd van de gemiddelde vliegreis half zo lang werd. Bovendien hadden de toestellen een luxe interieur met veel comfort voor de passagiers. Het toestel werd bijna uitsluitend gebruikt door de Russische vliegtuigmaatschappij Aeroflot.
Achter de schermen bleken de zaken niet zo rooskleurig als men het westen wilde laten geloven. De Tupolev Tu-104 was onbetrouwbaar en moeilijk te bedienen. Na verschillende problemen en ongelukken met het behoorlijk instabiele toestel vloog de Tupolev Tu-104 voor het laatst in 1979.